fredag 21 november 2008

Tiden går redan fort

Enligt min egen lilla beräkning är vi idag inne på vecka 6+0. Ojojoj trodde väl inte att en vecka skulle gå så fort heller. Då är det bara 34 kvar :P vilket låter ganska många trots allt.
Inget supernytt på min symptomlista heller. Trött, äter kanske lite mer, något större bröst känns det som och en svullen mage. Men egentligen mår jag precis som vanligt fortfarande - förutom att jag fått en förkylning igen. Bara 4 dagar kvar tills jag ska träffa BM första ggn, det ska bli spännande och se vilken vecka hon placerar mig i.

Vecka 6
Barnet du bär på är nu fyra veckor gammalt och har huvud och bål. Från huvud till stjärt mäter det ca 4-7mm långt och växer häpnadsväckande fort. Ett anlag till hjärnan börjar växa fram. Hjärtat är inte större än ett vallmofrö, men slår starkt av egen kraft. Andra organ som lever och njurar fortsätter att utvecklas. Nervröret som förbinder ryggmärgen och hjärnan sluter sig.

Bukhåla, brösthåla, ryggrad och matsmältningssystem börjar bildas. Det som så småningom ska bli äggstockar eller testiklar ses bara som ett cellknippe. Små arm och benanlag börjar växa fram. I slutet av den sjätte veckan börjar blodomloppet att fungera. Käken och munnen utvecklas och det finns 10 tandanlag i båda käkarna.

Nä nu är det dags att sova en eftermiddagslur på soffan. Det är min nya hobby.

Inga kommentarer: