lördag 15 november 2008

Vecka 5+1

Ja där är jag idag typ, läste om en tjej som skulle få UL på sin inskrivning, det vill jag med ha så jag kan bli klokare på hur länge jag gått. Idag har iaf införskaffats 2 stycken tidningar för gravida så nu har jag lite att läsa.

För ett par månader sedan hade jag lite pepptalk med mig själv att våga ta steget. Så då budade jag hem lite småkläder på tradera. Nu måste jag bara sy lite själv som färgmatchar så är en hel garderob fixad. Fast det finns helt klart plats för mer. Trodde väl inte att vi hade så mkt i gömmorna. Men känns bra är ju ändå så mkt som ska köpas och pengar är det inte gott om just nu. Önskar oss ett bidrag till tvättmaskin i julklapp. För det känns som det är en bra grej att äga nästa år.

Vecka 5
Embryot är två till fyra millimeter långt mellan huvud och stjärt. Det börjar bli lite långsmalt och man kan urskilja vad som är huvud och stjärt. Det skulle nu vara fullt möjligt att se det med blotta ögat. Hjärnan har två lober, ryggraden och centrala nervsystemet börjar bildas. Man kan skönja det som skall bli ögon och öron på huvudet. Nu börjar även njurar, lever, muskler och skelett att utvecklas men det dröjer dock innan skelettet hårdnar. Hjärtväggarna bildas också nu och runt vecka 5-6 kommer hjärtat att börja slå. I det här skedet får embryot mest näring
från gulsäcken och näringsämnen i livmoderväggen. Moderkakan börjar så smått förse barnet med näring.

Inga kommentarer: