onsdag 8 april 2009

Vecka 26 idag

Lika förvånad varje onsdag när man går in i en ny vecka. Knyttet har nu bott i min mage i hela 25 veckor, det är nästan ett halvt år. Kan ni tänka er, känns bara som en månad kanske. Tidsuppfattningen är sådär verkar det som eller så har man hamnat på värsta x2000 resan. För er som kanske inte är så insatt i vad som händer i min mage just denna vecka så kommer här lite info från blimamma.se

Bebisen
Din bebis är nu drygt 22 cm från huvud till stjärt och väger omkring 680 gram. Tänk dock på att foster växer olika fort från omkring den 20:e veckan så om din bebis skulle avvika lite från det genomsnittliga så är det i sig ingen anledning till oro.

Om bebisen av någon anledning skulle behöva förlösas nu så skulle det ändå ha en god chans att överleva utanför livmodern, tack vare en enorm utveckling inom neonatalvården. Respiratorer, monitorer och mediciner kan hjälpa en ännu omogna kroppen att klara sig utanför livmoderns trygga värld. Bebisen skulle behöva stanna några månader på sjukhuset eftersom den ännu är mycket mottaglig för infektioner och andra komplikationer.

Man kan nu höra bebisens hjärta med en dopplermonitor eller ett steoskop, och din partner kan kanske till och med höra det genom att lägga örat på rätt ställe mot magen.
Bebisen kan nu göra mer saker med sina händer, som till exempel knyta dem till nävar och ta tag i och hålla sina fötter. Det är också nu som den börjar föredra höger eller vänster hand.
Bebisen sover och är vaken efter en viss rytm under dygnet, något som du också förmodligen märker av.

Du
Din livmoder har vuxit ordenligt senaste veckan och är nu ungefär stor som en fotboll. Översta delen av livmodern befinner sig nu ungefär mitt emellan naveln och bröstbenets nedersta del.


Känns väldigt bra att veta att om bebisen skulle få för sig att komma ut nu, så har den goda chanser att överleva. Helt otroligt tycker jag att det är. Men för min del får den gärna stanna 15 veckor till, den behöver varje gram den kan få just nu och jag behöver min tid också till att få undan saker som hänger över mig. Det märks ändå att det närmar sig när bebisen ska titta ut. Värst va livmodern tränar sig hela tiden. Kommer att vara värsta atleten när det väl är dags ;)

Förövrigt så har jag fått ett påskägg idag :D

Inga kommentarer: