onsdag 13 maj 2009

Försäkringskassan

Idag var det alltså info möte på vårt kära Försäkringskassa. Vet inte om man ska jubla eller börja gråta över deras olika lösningar. För att vara en bra "kund" hos försäkringskassan ska man vara heltidsarbetare måndag till fredag för att lättast få hjälp. Nu ser ju vår situation inte ut så. Min är inget klurig men värre är det med Thomas studier och sommarjobb. Det som tidigare kallades pappadagar får man inte ta ut som student FÖR det räknas inte som inkomst. Däremot kan han ta föräldradagar, men får då 180kr om dagen, alternativet är att överlåta dem på mig som får 565:- om dagen. Eftersom han ändå är ledig väldigt mycket så blir det bästa för oss att han jobbar alla pass utom just då vi är på förlossningen eller precis första dagen.

Sedan tipsade de om bostadsbidrag när man får barn. Så det testade vi precis, för att få bidrag för vår lägenhet får vår gemensamma årsinkomst inte överstiga 267000:-. Jag tjänar inte så mycket, och han har endast 30 arbetsdagar i år. MEN här räknas CSN (bidragsdelen) som inkomst (80% av bidragsdelen). Så ibland är det klassat som inkomst, ibland inte. Så inget bostadsbidrag för oss inte...

Dagens positiva upptäkt i cybervärlden är dock att han kan söka barntillägg på sitt csn så fort hans faderskap gått igenom och då får vi 512:- extra i månaden. Innan jag glömmer det, barnbidraget kommer automatiskt vilket typ är det enda som går av sig själv :P

Sen ska vi börja kolla in hur vi kan lösa Kirunatrippen på bästa sätt. Han vill gärna upp och visa sina rötter och kolla stan innan de börjar flytten av centrum nästa år. Jag har alltid haft en dröm att kolla in ishotellet och eftersom man ändå är i krokarna så verkar det som en vettig idé att samköra detta. Tål att funderas på, man åker ju inte så långt hur ofta som helst.

Gäsp va trött jag blev helt plötsligt.

2 kommentarer:

Evelina sa...

Tack :) får se om jag hänger med på det. vilket datum är det förresten? kram

Sjöormen sa...

Kiruna låter trevligt. Ta massor av bilder, för jag lär inte komma dit... :-)